احتمال چاق شدن کودکان مادرانی که سیگار نمی کشند، کمتر است

16 اوت 2019 - تحقیقات نشان می دهد، احتمال اضافه وزن یا چاقی کودکان زنانی که سیگار نمی کشند، کمتر است. یک مطالعه ی جدید در ایرلند نشان داد که احتمال اضافه وزن یا چاقی کودکانی که در معرض استعمال سیگار مادر یا مراقبان اصلی خود هستند، در مقایسه با فرزندان مادران غیر سیگاری 30 درصد در سن 3 سالگی و 31 درصد در سن پنج سالگی بیشتر است.

چاقی دوران کودکی با چندین بیماری در مراحلی بعدی زندگی ارتباط دارد، از جمله خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 و مستعد شدن بزرگسالان برای ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و مشکلات طولانی مدت مرتبط با وزن.

نتایج این مطالعه همچنین حاکی از اینست که خطر ابتلا به اضافه وزن یا چاقی کودکان در اثر مواجهه با دود سیگار مادران ( second-hand smokeیا قرار گرفتن در معرض دود دست دوم)، یا ارائه دهندگان مراقبت های اولیه پس از زایمان، مستقل از وزن کم هنگام تولد و شیردهی است.

در این مطالعه که توسط کالج دانشگاه Corkانجام شده است، از یافته های مطالعه ی the Growing Up in Ireland استفاده شد که در آن بیش از 11100 کودک شرکت داشتند.

نویسنده ی ارشد این مقاله، Salome Sunday از دانشکده ی بهداشت عمومیUCC   گفت: هم چاقی در دوران کودکی و هم قرار گرفتن در معرض دود دست دوم در دوران کودکی از مشکلات بهداشت عمومی در ایرلند می باشند. این فرضیه وجود دارد که استنشاق مواد شیمیایی موجود در دود دخانیات ممکن است باعث اختلال در عملکرد متابولیکی و ایمنی کودک شود و به افزایش استعداد کودک به چاقی دامن زند.

او افزود: به نظر من، یافته های این مطالعه به شدت حاکی از نیاز به سیاست های اطلاع رسانی در مورد مداخلات ضد استعمال دخانیات هدفمند، به ویژه در محیط های خصوصی، نه تنها برای کاهش میزان مواجهه ی کودکان با دود دست دوم، بلکه برای مقابله با همه گیری چاقی در دوران کودکی است.

مطالعات قبلی نشان داده است که سیگار کشیدن یک عامل خطر مستقل برای دیابت است و منجر به افزایش خطر عوارض از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی و مشکلات گردش خون می شود.در بعضی موارد، سیگار کشیدن می تواند احتمال ابتلا به این عوارض و همچنین احتمال ابتلا به مشکلات کلیوی و بیماری های عصبی را دو برابر کند.

این یافته ها در ژورنال بین المللی تحقیقات زیست محیطی و بهداشت عمومی منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/children-of-mothers-who-do-not-smoke-are-less-likely-to-be-obese,-study-finds-91421903.html